مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه رویکردهای یادگیری دانشجویان
مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه داخلی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه خارجی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
ادبیات نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 
به منظور سوق دادن دانشجویان به سمت یادگیری مادام العمر ابتدا لازم است رویکرد های مختلف دانشجویان را نسبت به یادگیری مورد بررسی قرار داد.  رویكرد دانشجویان به یادگیری،  تابعی از انگیزه و استراتژی است .  در صورت اختلاف بین انگیزه ها و استراتژی ها وقتی كه رویكرد یادگیری پاسخگوی الزامات تدریس و ارزیابی نباشد،  دانشجویان با مشكلات مواجه خواهند شد.  دانشجویان رویكردی را می پذیرند كه با ادراكشان از تكلیف مرتبط است و فعالیت آن ها در امر مطالعه و یادگیری نتیجه ادراكاتشان از محیط و دوره و تعاملی است كه با محیط دارند.  اگر ادراك دانشجویان این باشد كه ارزیابی،  مطالبه باز تولید دانش و انتقال اطلاعات را از آن ها دارد به احتمال قوی یك رویكرد صوری به یادگیری را بر می گزینند و بر حافظه تأكید می كنند.  ادراكات دانشجویان از برنامه درسی،  تدریس خوب،  اهداف روشن،  حجم (فشار) كار،  تكالیف دشوار و ارزیابی مناسب بر انتخاب رویكرد یادگیری آنان تأثیر دارد.  تفسیر فراگیران از محیط یادگیری و شیوه اجرای برنامه درسی به میزان مهمی در تعیین جهت هدفی كه دنبال می كنند و هم چنین بر رویكردهای یادگیری آنان مؤثر است. (ساکتی و همکاران ، 1386) 

 

اصطلاحات رویكردهای صوری و عمقی ابتدا توسط مارتون و سالجو (1976) مطرح شده و تحقیقات متعددی پیرامون آنها صورت گرفته است بیگز (1987) رویكرد سومی را به نام رویكرد استراتژیك یا  حصولی به آنها افزود كه ممكن است گاهی اوقات با رویكردهای حصولی و عمقی در هم آمیزد.   (ساکتی و همکاران ، 1386) این باور كه دانشجویان رویكردهای صوری،  عمقی و یا حصولی یادگیری را می پذیرند تأثیر معنا داری روی طراحی رویكردهای تدریس در آموزش عالی داشته است.  باید به خاطر داشت كه نباید دانشجویان به عنوان فراگیران صوری یا عمقی توصیف شوند.  چرا كه این واژه ها بیشتر بر رویكرد اشاره دارند و نه به فراگیر،  یك دانشجو می تواند در زمان های مختلف و به تناسب تكالیف متفاوت رویكردهای متفاوتی را در پیش گیرد.  

 

 

 

هر رویكرد یادگیری دارای دو بعد انگیزه و استراتژی است.  دانشجویان دارای رویكرد صوری،  انگیزه بیرونی (صوری) دارند و دانشگاه را وسیله ای برای رسیدن به نتایج دیگر مانند كسب شغل خوب می دانند.  آنها نیازمند به تعادل بین كار سخت و اجتناب از شكست هستند و با اتخاذ استراتژی صوری هدف را به الزامات برنامه درسی و ارزیابی محدود می كنند.  تمركز آنها بر جنبه های لفظی و محسوس اجزاء تكلیف و باز تولید دانش از طریق یادگیری مبتنی بر عادت و تكرار است و تكالیف را فاقد ارتباط با یكدیگر تلقی می كنند.  رویكردی كه دانشجو برای یادگیری در پیش می گیرد و بر اساس آن عمل می كند به شرطی می تواند مطلوب واقع شود كه به تبدیل منجر شود.  یعنی بتواند با برقراری رابطه بین مفاهیم و درك نسبت و ارتباط اجزای با یكدیگر و با كل به شیوه تجزیه و تحلیل و تركیب موضوعات پراكنده،  از آن ها به نتیجه ای جدید و نو برسد كه البته صفت تازگی و نو بودن می تواند مختص به آن یاد گیرنده در مقطع زمانی مورد نظر باشد.  چنین رویكردی را می توان رویكرد عمقی تلقی نمود.  

 

 

 

 

دانشجویان دارای رویكرد عمقی به ماده درسی علاقه مند هستند و با انگیزه درونی (عمقی) سعی در حداكثر رسانیدن فهم خود از درس برای ارضای كنجكاوی خود دارند.  آن ها با اتخاذ استراتژی عمقی تكالیف را جالب تلقی كرده و روی معنای ضمنی مطالب بیشتر از معانی لفظی آن ها تأكید می كنند و در جستجوی انسجام بین اجزای تكالیف مختلف با یكدیگر هستند.  برای این كه دانشجویان رویكرد عمقی به یادگیری را اتخاذ كنند لازم است اساتید با اتخاذ رویكرد عمقی به تدریس و ارزیابی مشوق دانشجویان باشند. 
دانشجویان دارای رویكرد حصولی یا استراتژیك برداشت خاصی از انگیزه بیرونی (حصولی) دارند و برای اثبات برتری خود با نمایش دستاوردهای مشهود به ویژه نمرات بالا تلاش می كنند.  آن ها با اتخاذ استراتژی حصولی و گزینش راهبرد مرتبط با تكلیف،  سازماندهی زمان و استفاده از مهارت های مطالعه،  مطالب را دنبال می كنند.  این دانشجویان نظام مند و مرتب هستند و به نسبت نمراتی كه می توانند بالقوه كسب كنند برای تكالیف خود زمان صرف می كنند.  

 

 

نتایج ارزیابی رویكردهای یادگیری طی زمان نشان می دهد كه دانشجویان در اثر تجارب خود از آموزش عالی تشویق به درگیر شدن با رویكردهای مطلوب یادگیری یعنی رویكرد عمقی نمی شوند.  این چنین استنباط می شود كه محیط تدریس و محیط یادگیری به خودی خود دانشجویان را نه ملزم و نه تشویق به رویكرد عمقی یادگیری می كند و ادراكات دانشجویان از آنچه برای موفقیت لازم است ضرورتاً درگیری معنادار آنها با مواد درسی را موجب نمی شود.  كیفیت كل یادگیری و نتایج یادگیری با رویكردهای یادگیری دانشجویان مرتبط است و اگر اساتید از ویژگی های دانشجویان خود بر حسب شیوه ی رویكردشان به یادگیری بیشتر آگاه باشند این دو می توانند بهبود یابند. رویكردهای سطحی و حصولی آسیب شناسانه هستند.  رویكرد سطحی مبتنی بر انگیزه حداقل كردن تلاش،  هم چنین به حداقل رسانیدن عوارض و پیامدهای ناشی از تلاش كم می باشد.  یعنی كسب نمره ی قبولی.

 

 

  اما از راه میان بر كه اغلب به معنای آن است كه دانشجو مایل به یادگیری عادتی محتوای گزینش شده است.  رویكرد حصولی نیز نتیجه گرا است نه وظیفه گرا و برای دانشجویی كه این رویكرد را دنبال می كند نمره بالا هدف است.  دانشجو وظیفه خود را فقط به دست آوردن نمره می داند.  بیشتر نگران عامل هزینه – سود،  زمان و تلاش است و تقلب نیز در خدمت این هدف قرار می گیرد.  اما رویكرد عمقی تنها رویكرد وظیفه گرا است.  در این رویكرد دانشجو می كوشد تا مواد آموزشی را بفهمد،  اجزای را به كل مرتبط بسازد و یادگیری را با دانش موجود خود یكپارچه كند و آن را در موقعیت های جهان واقع به كار گیرد.  در رویكرد راهبردی یا حصولی،  هدف دانشجویان سبقت گرفتن از ارزیابی است یعنی دانشجویان از الزامات ارزیابی آگاهند و با دقت متوجه ترجیحات ادراك شده از سوی اساتید هستند.  از این رو آن ها زمان و تلاش خود را برای بالا بردن نمرات خود بكار می گیرند. 

 

 

 معمولاً دانشجویان دارای رویكرد عمقی و حصولی (اغلب موارد عمقی) در ارزیابی ها عملكرد بالاتری دارند و در اغلب تحقیقات رابطه منفی بین نمرات دانشجویان در رویكرد صوری و عملكرد تحصیلی و رابطه ی مثبت بین رویكرد عمقی و حصولی و عملكرد تحصیلی دانشجویان در امتحانات گزارش شده است.  دانشجویی كه یادگیری را برحسب افزایش كمّی در دانش یا حفظ كردن تلقی می كند،  غیر ممكن است كه یك رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كند و بر عكس دانشجویانی كه یادگیری را انتزاع معنا یا فرا گرد تفسیری با هدف فهم واقعیت تلقی كنند،  احتمال بیشتری هست كه رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كنند.  دانشجویانی كه ماهیت ارزیابی را مشوق یادآوری می دانند و فشار كار را بالا تلقی می كنند به احتمال قوی رویكرد صوری را می پذیرند در حالی كه رویكرد عمقی با ادراكات مثبت از تدریس واجد كیفیت بالا،  اهداف روشن و تا حدی استقلال در یادگیری را تشویق كند.

 

 

  ادراك دانشجویان از زمینه تدریس مستقیماً بر انگیزه و آمادگی آنان و تصمیماتشان برای عمل اثر می گذارد.  به طور كلی دانشجویان روش یادگیری خود را با ادراكشان از آنچه برای آن ها لازم است تطبیق می دهند.  اكثر دانشجویان به شدت تحت تأثیر سیستم ارزیابی هستند.  آنها عناوینی را می خوانند و مهارت هایی را تمرین می كنند كه می اندیشند به احتمال بیشتر در امتحان خواهد آمد.  در صورتی كه اساتید از ارزیابی به صورت هدفمند استفاده نكنند،  دانشجویان می كوشند تا پی برند چه چیزی مهم است و با خواندن مواد بدون اهمیت در جهت اهداف نا مناسب فعالیت كنند.  محصول یادگیری ممكن است به صورت كمی با تأكید بر اینكه چقدر یاد گرفته می شود ارزیابی شده و یا به صورت كیفی با تأكید بر اینكه به چه خوبی و به چه روشی یاد گرفته می شود ارزیابی گردد.  ماهیت ارزیابی باید ماهیت اهداف یادگیری را منعكس كند.  تغییر رویكرد یادگیری دانشجویان طی دوره ی تحصیلی نشانه تأثیر تدریس و زمینه بر ادراكات دانشجویان و رویكردهای یادگیری آن هاست.  رویكردهای ارزیابی با هدف باز تولید دانش،  تدریس رسمی،  انتقال مستقیم اطلاعات،  فشار كار سنگین و فقدان آزادی در شیوه ی یادگیری،  مشوق رویكرد صوری یادگیری هستند (ساکتی و همکاران ، 1386)

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رویکردهای یادگیری دانشجویان 22

مبانی نظری در زمینه یادگیری
2-2-3- یادگیری مادام العمر 22
2-2-3-1-ابعاد یادگیری 22
2-2-3-2- رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 28
2-2-3-3- سبک های یادگیری 32
2-2-3-4-یادگیری زدایی 38
جدول (2-3) انواع یادگیری زدایی 41
2-2-3-5- تعریف یادگیری مادام العمر 41
2-2-3-6-مقایسه مدل یادگیری مادام العمر با یادگیری سنتی 45
جدول (2-5) مقایسه بین مدل یادگیری مادام العمر و یادگیری سنتی 45
2-2-3-7-ویژگی های یادگیری مادام العمر 46
2-2-3-8-شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان 47
2-2-3-9-ابعاد یادگیری مادام العمر 48
2-2-3-9-1-خود مدیریتی 48
2-2-3-9-2-یادگیری چگونه یادگیری 50
2-2-3-9-3-ابتکار و نوآوری 52
شکل شماره‌ی (2-4): یادگیری مادام العمر برای نوآوری اقتباس از (ریجو،  2008) 52
2-2-3-9-4-قابلیت جمع آوری اطلاعات 52
2-2-9-3-5-قابلیت تصمیم‌گیری 56
2-2-3-9-6- یادگیری خود تنظیمی 57
2-2-3-9-7-خود کنترلی 58
2-2-3-10- نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر 60
2-4-پژوهش‌های کاربردی 66

پیشینه پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر
2-4-2:پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر 67
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 67
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 67
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 69
منابع 73
منابع فارسی 73
منابع انگلیسی 79
 

ارائه یک مدل جهت اندازه گیری پایداری زنجیره تامین

ارائه یک مدل جهت اندازه گیری پایداری زنجیره تامین زنجیره تامین پایدار عملکرد زنجیره تامین پایداری زنجیره تامین توانمندسازهای زنجیره تامین اندازه گیری پایداری زنجیره تامین شاخص های عملکرد زنجیره تامین مدیریت زنجیره تامین پایدار و ضرورت بررسی آن مدیریت…

جرایم مستوجب حد در قانون مجازات اسلامی جدید 1392

جرایم مستوجب حد در قانون مجازات اسلامی جدید 1392 جرایم حدی حدود در فقه جرایم حدی چیست جرایم حدی مستوجب اعدام تعریف جرایم حدی انواع جرایم حدی جرایم مستوجب حد جرایم حدی در قانون جدید جرایم حدی در قانون مجازات…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش رقابتی 57 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هوش رقابتی 57 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوش رقابتی مبانی نظری هوش رقابتی پیشینه تحقیق هوش رقابتی پیشینه داخلی هوش رقابتی پیشینه خارجی هوش رقابتی پیشینه پژوهش هوش رقابتی پیشینه نظری…

مبانی نظری وقف در توسعه پایدار اقتصادی

مبانی نظری وقف در توسعه پایدار اقتصادی مبانی نظری وقف در توسعه پایدار اقتصادی دانلود مبانی نظری وقف در توسعه پایدار اقتصادی پیشینه تحقیق وقف در توسعه پایدار اقتصادی ادبیات نظری وقف در توسعه پایدار اقتصادی فصل دوم پایان نامه…

پاورپوینت بررسی حساب های کاربری در ویندوز

پاورپوینت بررسی حساب های کاربری در ویندوز دانلود رایگان پاورپوینت بررسی حساب های کاربری در ویندوز تحقیق حساب های کاربری در ویندوز بررسی حساب های کاربری در ویندوز حساب های کاربری در ویندوز انواع گروه های کاربری در ویندوز چگونگی…

پیشینه و مبانی نظری عزت نفس

پیشینه و مبانی نظری عزت نفس کلمات کلیدی : مبانی نظری عزت نفس ادبیات نظری عزت نفس پیشینه نظری عزت نفس پیشینه تحقیق عزت نفس پیشینه پژوهش عزت نفس پیشینه خارجی عزت نفس چارچوب نظری عزت نفس پیشینه تحقیق درباره…

بررسی موانع و منابع پیاده سازی بانکداری الکترونیک در ایران

بررسی موانع و منابع پیاده سازی بانکداری الکترونیک در ایران eBanking بانکداری الکترونیک منابع بانکداری الکترونیک موانع بانکداری الکترونیک پیاده سازی بانکداری الکترونیک در ایران سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل دالود تحقیق مدیریت فروش فایل فروشگاه…

ویژگی ها و تفاوت های برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی

ویژگی ها و تفاوت های برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی برنامه ریزی استراتژیک برنامه ریزی عملیاتی دانلود مقاله مدیریت ویژگیها برنامه ریزی استراتژیک ویژگیها برنامه ریزی عملیاتی تفاوتهای برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی عملیاتی ویژگیها و تفاوتهای…

آثار شرط ضمان در عقود اذنی

آثار شرط ضمان در عقود اذنی شرط ضمان عقود اذنی اثر شرط ضمان بررسی قاعده کل ما یضمن بصحیحه یضمن بفاسده در عقود اذنی شرط ضمان مبتنی بر قاعده علی الید شرط ضمان مبتنی بر قاعده علی الید در عقود…

بررسی رابطه آی تی و ساختار سازمانی

بررسی رابطه آی تی و ساختار سازمانی فناوری اطلاعات ساختار سازمانی بررسی رابطه آی تی و ساختار سازمانی تاثیر فناوری اطلاعات بر ساختار سازمانی بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی در…

پیشینه تحقیق مدیریت خشم

پیشینه تحقیق مدیریت خشم کلمات کلیدی : مبانی نظری مدیریت خشم پیشینه تحقیق مدیریت خشم پیشینه داخلی مدیریت خشم پیشینه خارجی مدیریت خشم پیشینه پژوهش مدیریت خشم پیشینه نظری مدیریت خشم ادبیات نظری مدیریت خشم چارچوب نظری مدیریت خشم فصل…

ماهیت و منشا به وجود آمدن دولتها و بررسی رسالت و مسوولیت آنها

ماهیت و منشا به وجود آمدن دولتها و بررسی رسالت و مسوولیت آنها دولت منشا دولتها مسوولیت دولتها بررسی رسالت دولتها ماهیت و منشا به وجود آمدن دولتها و بررسی رسالت و مسوولیت آنها دانلود پایان نامه علوم سیاسی دانلود…

بررسی پیشینه و ماهیت تقصیر جزایی

بررسی پیشینه و ماهیت تقصیر جزایی خطای جزایی تقصیر جزایی دانلود مقاله تقصیر جزایی بررسی پیشینه تقصیر جزایی بررسی ماهیت تقصیر جزایی رفتن به سایت اصلی بررسی پیشینه و ماهیت تقصیر جزایی   چکیده برای تحقق هر جرمی وجود سه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هراس اجتماعی 61 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق هراس اجتماعی 61 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری هراس اجتماعی ادبیات نظری هراس اجتماعی چارچوب نظری هراس اجتماعی فصل دوم پایان نامه هراس اجتماعی دانلود مبانی نظری هراس اجتماعی پیشینه هراس اجتماعی پیشینه تحقیق…

پاورپوینت آشنایی با ایده ها و پدیده های نوین در بازاریابی

پاورپوینت آشنایی با ایده ها و پدیده های نوین در بازاریابی کلمات کلیدی : پاورپوینت ایده ها و پدیده های نوین در بازاریابی بازارشناسی چالشهای اساسی بازاریابی ایده های نوین بازاریابی آمیزه بازاریابی رقابتی بازاریابی چند کانالی بازاریابی تجربی بازاریابی…

آنالیز و مدلسازی سورسهای دسترسی چندگانه با تقسیم کد برای کاستن تداخل بین کاربران

آنالیز و مدلسازی سورسهای دسترسی چندگانه با تقسیم کد برای کاستن تداخل بین کاربران کدهای CDMA دسترسی به کانال دسترسی چندگانه با تقسیم کد سیستمهای دستیابی چندگانه تقسیم کد آنالیز و مدلسازی کدهای دسترسی چندگانه با تقسیم کد برای کاستن…

پروپوزال رابطه خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان

پروپوزال رابطه خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان پروپوزال خودکارآمدی تحصیلی دانلود پروپوزال خودکارآمدی پروپوزال اهمال کاری پروپوزال اهمال کاری تحصیلی اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان رابطه خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی پروپوزال تاثیر خودکارآمدی تحصیلی بر…

ایمنی در شرکت ایران خودرو

ایمنی در شرکت ایران خودرو اصول ایمنی ارزیابی ریسك شركت ایران خودرو طبقه بندی خطرات سیستم اعلام حریق ایمنی در شرکت ایران خودرو سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina خرید پایان نامه رشته صنایع…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش طول عمر مشتری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزش طول عمر مشتری مبانی نظری ارزش طول عمر مشتری پیشینه ارزش طول عمر مشتری دانلود مبانی نظری ارزش طول عمر مشتری پیشینه تحقیق ارزش طول عمر مشتری ادبیات نظری ارزش طول عمر مشتری پیشینه…

مبانی نظری شناسایی شاخص های چابکی و ارائه مدلی جهت ارزیابی زنجیره تامین چابک

مبانی نظری شناسایی شاخص های چابکی و ارائه مدلی جهت ارزیابی زنجیره تامین چابک کلمات کلیدی : مدیریت زنجیره تامین چابک مولفه های چابکی زنجیره تامین پیاده سازی زنجیره تامین چابک مبانی نظری زنجیره تامین چابک مدل های زنجیره تامین…

امنیت شبكه و رمزگذاری و رمزگشایی

امنیت شبكه و رمزگذاری و رمزگشایی امنیت شبكه و رمزگذاری و رمزگشایی مقاله امنیت شبكه و رمزگذاری و رمزگشایی تحقیق امنیت شبكه و رمزگذاری و رمزگشایی پژوهش امنیت شبكه و رمزگذاری و رمزگشایی پروژخ امنیت شبكه و رمزگذاری و رمزگشایی…

حد نوسان قیمت در بورس

حد نوسان قیمت در بورس حد نوسان قیمت سهام آثار حد نوسان قیمت در بورس آثار حد نوسان قیمت در بورس تهران مقایسه توقف معاملات و حدنوسان فیمت سهام بررسی شیوه به کارگیری حد نوسان قیمت در برخی از کشورها…

نمونه روش اجرایی انبارداری و مدیریت انبارها

نمونه روش اجرایی انبارداری و مدیریت انبارها انبارداری دانلود مقاله انبارداری دانلود مقاله مدیریت انبار دانلود مقاله روش اجرایی انبارداری روش اجرایی انبارداری و مدیریت انبارها رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته مدیریت نمونه روش اجرایی انبارداری و مدیریت…

تشریح ساختار قاچاق و عناصر تشکیل دهنده آن با تاکید بر قاچاق زنان

تشریح ساختار قاچاق و عناصر تشکیل دهنده آن با تاکید بر قاچاق زنان ساختار قاچاق پایان نامه قاچاق پایان نامه قاچاق انسان پایان نامه قاچاق زنان علل پیدایش پدیده قاچاق انسان عناصر تشکیل دهنده قاچاق انسان واکنش های کیفری در…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه 181 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه 181 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری ارزیابی عملکرد پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد کارکنان پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد کارکنان مبانی نظری ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه پیشینه تحقیق…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *