مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع 51 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه مدیریت کیفیت جامع
مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع
پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
پیشینه داخلی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه خارجی مدیریت کیفیت جامع
پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
پیشینه نظری مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
چارچوب نظری مدیریت کیفیت جامع

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع و فراگیر می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مدیریت کیفیت جامع در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 «مدیریت کیفیت جامع (Total Quality Management: TQM)» نگرشی است که بر مبنای آن مدیریت سازمان با مشارکت تمامی کارکنان، مشتریان و تامین کنندگان به بهبود مستمر کیفیت که منجر به جلب رضایت مشتری می شود، می پردازد. TQM یک روش مدیریتی است که از دهه 1950 میلادی شروع شده ولی از دهه 1980 میلادی به بعد معروف شده است. از نظر روش، TQM شیوه ای است که از طریق آن مدیریت و کارکنان در بهبود مستمر تولید کالاها و خدمات درگیر می شوند. مدیریت کیفیت جامع ترکیبی از ابزار مدیریت و کیفیت می باشد که هدفش افزایش تجارت و کاهش ضرر است(هاشمی، 2008).

 

 

 

تاریخچه مدیریت کیفیت جامع:

مدیریت کیفیت فراگیر که امروزه از آن صحبت می­کنیم، در اواسط دهه 1920 در کارخانه وسترن الکتریک برای طراحی یک سیستم زنگ تلفن شروع شد. مدیریت کیفیت فراگیر در اصل همان کنترل کیفیت آماری بوده است. فردی به نام والتر شوهارت یک زنگ طراحی کرد، شوهارت معتقد بود كه نوسانات در تمام مراحل تولید كالا وجود دارد و می توان دلیل آن را از طریق استفاده از علم آمار بررسی ونسبت به پائین آوردن این نوسانات، و در نتیجه بهبود محصولات تولیدی اقدام كرد. در سال 1931 شوهارت کتابی تحت عنوان «کنترل اقتصادی کیفیت محصولات تولیدات صنعتی» منتشر کرد. شوهارت در این کتاب، کنترل کیفیت، تکنیک­های آماری برای ارزیابی تولید، بهبود و کیفیت را تعریف نمود(زانگ،1997).

 

در سال 1935 آماردان انگلیسی به نام پیرسون کتاب خود را تحت عنوان کاربرد روش های آماری در استاندارد کردن فعالیت های صنعتی و کنترل کیفیت منتشر کرد. در سال 1951 دکتر فیگنبام کتابی تحت عنوان کنترل کیفیت فراگیر منتشرکرد. در این کتاب او به جای کنترل کیفیت آماری از کنترل کیفیت فراگیر سخن به میان آورد. در سال 1954 جوزف جوران اهیمت درگیر نمودن تمام بخش­ها در پیگیری امر کفیت و اهمیت رضایت مشتری را به جای امر ساده تبعیت از مشخصات محصول به ژاپنی یادآوری نمود. در سال 1962 ایشی کاوا ایده و تفکرات جوران و فیگنبام را بسط داد و موضوع مشتریان داخلی را که دریافت کنندگان برون داده های داخل سازمان هستند. علاوه بر مشتریان خارجی سازمان مطرح کرد. در اواخر دهه 1970 آمریکایی ها و اروپایی ها که متوجه پیشی گرفتن ژاپنی ها در تسخیر بازر جهانی شدند، به فکر استفاده از نگرش مدیریت کیفیت جامع بر مدیریت خود بر آمدند.

 

 

در سال 1987 آمریکا در مقابل جایزه دمینگ جایزه ای را به نام مالکوم بالدریج ابداع کردند. این جایزه برای معرف شرکت هایی که به بالا بردن سطح کیفیت خود و اجرای مدیریت کیفیت جامع دست یافته­اند، طراحی شده است.دمینگ 14 اصل را به عنوان داروی شفابخش اقتصاد و صنایع بیمار آن زمان مطرح نمود که در صورت به کارگیری صحیح و توجه به فرهنگ سازمان می توان بخش زیادی از مشکلاتی را که در جهت اتقای کیفیت و کاهش ضایعات وجود دارد، برطرف نمود. علاوه بر دکتر دمینگ افرادی نظر جوزف جوران، فیلیپ کرازبی، ایشی کاوا و … در گسترش و توسعه مدیریت کیفیت و روند تکامل کنترل کیفیت فراگیر نقش بسزایی ایفا کرده اند (زانگ، 1997).

 

 

 

مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM)

واژه TQM از سه کلمه Total (فراگیر)،Quality  (کیفیت) و Manegment (مدیریت) تشکیل شده است. بررسی و تحلیل این سه جزء به درک و فهم عمیق تر آن کمک می کند. کلمه “Total” به این معناست که TQM همه افراد و همه امور سازمان را در بر می­گیرد. واژهQuality”” به معنی ارائه آنچه مورد نیاز و انتظار مشتریان است و واژه “Manegement” یعنی کیفیت در سازمان مدیریت می شود، نه اینکه تنها به وسیله بازرسی و کنترل، نگهداری و حفظ گردد (آقایی، 1379).

می توان گفت مدیریت کیفیت جامع، یک فلسفه مدیریتی است که بررسی می کند تا همه وظایف سازمانی (بازاریابی، مالی، طراحی، مهندسی، تولید و خدمت به مشتری) را یکپارچه نماید و به برطرف کردن نیازهای مشتریان و اهداف سازمان متمرکز می باشد(هاشمی،2008). وینی با بررسی نظرات مختلف، عناصر اساسی و عمده تشکیل دهنده TQM را شامل مشتری گرایی، تعهد مدیریت عالی، استفاده از فنون و ابزارهای مدیریت کیفیت، آموزش های آکادمیک و سازمانی، مشارکت و انجام کارتیمی، ارزیابی و بازخورد و تغییر فرهنگ می داند(وینی[1]،2007). هیلستن و کلیفسجو[2]، TQM را به عنوان یک سیستم مدیریتی دائما در حال تحول شامل ارزش ها، شیوه ها و ابزار، با هدف افزایش رضایت مشتری داخلی و خارجی با مقدار کم منابع تعریف کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب
ادبیات نظری و پیشینه پژوهش مدیریت کیفیت جامع
ادبیات نظری مدیریت کیفیت جامع
مقدمه 54
1-2-2 مفهوم کیفیت 56
2-2-2  ابعاد کیفیت 57
1-2-2-2  ابعاد کیفیت در بخش خصوصی 58
2-2-2-2 ابعاد کیفیت در بخش عمومی(دولت) 59
3-2-2 تاریخچه مدیریت کیفیت جامع 59
4-2-2 مفهوم مدیریت کیفیت جامع(TQM) 60
5-2-2 فلسفه مدیریت کیفیت جامع 61
6-2-2 پیشگامان کیفیت 62
1- 6- 2- 2 دمینگ 62
2- 6- 2- 2   کرازبی 63
3- 6- 2- 2  جوران 66
4- 6- 2- 2   فایگنبام‌ 67
5- 6- 2- 2  ایشی‌ كاوا 68
6- 6- 2- 2    شوارت 70
7- 6- 2- 2  شینگو 71
8- 6- 2- 2    كاندو 71
9- 6- 2- 2    اوكلند 72
7-2-2  ویژگی های کلیدی  TQM 72
8-2-2   نیازمندی های اساسی اجرای TQM 73
9-2-2   عوامل مؤثر در موفقیت TQM 73
10-2-2    علل ناكامی مدیریت كیفیت جامع 74
11-2-2   اصول سیستم مدیریت کیفیت 76
12-2-2  گامهای پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت 76
13-2-2   اندازه گیری کیفیت خدمات(مدل سروکوال) 77

2-2- پیشینه تحقیق مدیریت کیفیت جامع
2-2-1- تحقیقات داخلی
2-2-2- تحقیقات خارجی
2-2-3- مقایسه پیشینه تحقیقات با موضوع این تحقیق
2-3- چارچوب مفهومی تحقیق
2-4- جمع بندی
منابع و مأخذ
6-1- منابع فارسی
6-2- منابع انگلیسی

 

فصل دوم پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی

فصل دوم پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی کلمات کلیدی : مبانی نظری خودکارآمدی تحصیلی دانلود مبانی نظری خودکارآمدی تحصیلی پیشینه تحقیق خودکارآمدی تحصیلی دانلود پیشینه تحقیق خودکارآمدی تحصیلی پیشینه داخلی خودکارآمدی تحصیلی پیشینه خارجی خودکارآمدی تحصیلی پیشینه پژوهش خودکارآمدی تحصیلی پیشینه…

پرسشنامه بررسی رابطه اخلاق ترافیک شهروندی و عدم رعایت قوانین رانندگی

پرسشنامه بررسی رابطه اخلاق ترافیک شهروندی و عدم رعایت قوانین رانندگی اخلاق شهروندی اخلاق ترافیک شهروندی پرسشنامه میزان تخلفات رانندگی پرسشنامه اخلاق شهروندی پرسشنامه اخلاق ترافیک شهروندی پرسشنامه علل بروز مشکلات ترافیکی پرسشنامه علل بروز مشکلات ترافیکی در شهر رفتن…

شرایط سرقت مستوجب حد و کیفیت اجرا و مسقطات حد سرقت

شرایط سرقت مستوجب حد و کیفیت اجرا و مسقطات حد سرقت پایان نامه سرقت مستوجب حد دانلود پایان نامه سرقت مستوجب حد سرقت مستوجب حد واکنش های کیفری قانونی به سرقت واکنش های کیفری فقهی به سرقت واکنش های کیفری…

پیشینه پژوهش و مبانی نظری در مورد حمایت اجتماعی

پیشینه پژوهش و مبانی نظری در مورد حمایت اجتماعی کلمات کلیدی : پیشینه حمایت اجتماعی تاریخچه حمایت اجتماعی مبانی نظری حمایت اجتماعی پیشینه تحقیق حمایت اجتماعی پیشینه پژوهش حمایت اجتماعی فصل دوم پایان نامه حمایت اجتماعی مبانی نظری و پیشینه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق داده کاوی 2

مبانی نظری و پیشینه تحقیق داده کاوی 2 مبانی نظری داده کاوی پیشینه داده کاوی دانلود مبانی نظری داده کاوی پیشینه تحقیق داده کاوی ادبیات نظری داده کاوی تاریخچه داده کاوی پیشینه تحقیق در مورد داده کاوی مبانی نظری در…

پاورپوینت بررسی زیبایی از منظر معماری

پاورپوینت بررسی زیبایی از منظر معماری پاورپوینت بررسی زیبایی از منظر معماری تحقیق بررسی زیبایی از منظر معماری بررسی زیبایی از منظر معماری زیبایی از منظر معماری زیبایی در معماری زیبایی فرمال زیبایی فیزیکی مجرد زیبایی سمبلیک زیبایی فیزیکی آمیخته…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی تعصب

ادبیات نظری و پیشینه تجربی تعصب کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تعصب مبانی نظری تعصب پیشینه تحقیق تعصب پیشینه داخلی تعصب پیشینه خارجی تعصب پیشینه پژوهش تعصب پیشینه نظری تعصب ادبیات نظری تعصب چارچوب نظری تعصب رفتن به…

مبانی نظری ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب بانک با الگوی تلفیقی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها

مبانی نظری ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شعب بانک با الگوی تلفیقی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها مبانی نظری ارزیابی عملکرد مبانی نظری ارزیابی عملکرد بانکها مبانی نظری ارزیابی عملکرد حسن میرزایی اهرنجانی پیشینه تحقیق ارزیابی عملکرد پیشینه…

ارائه مدلی برای سنتز ترکیبات نوینی پیریمیدو پیرانو پیران

ارائه مدلی برای سنتز ترکیبات نوینی پیریمیدو پیرانو پیران تهیه مشتقات نوینی پیران و پیریمیدین سنتز مشتقات پیران و پیریمیدین تهیه مشتقات نوینی از پیران و پیریمیدین سنتز تركیبات پیرانو پیران و پیرانو پیریمیدین پایان نامه سنتز تركیبات پیرانو پیران…

پاورپوینت آشنایی با ساز و کار توسعه پاک (CDM)

پاورپوینت آشنایی با ساز و کار توسعه پاک (CDM) پاورپوینت آشنایی با ساز و کار توسعه پاک (CDM) روش CDM پروژه های توسعه پاک چرخه آماده سازی پروژه توسعه پاک مراحل كليدي براي تصويب پروژههاي CDM اقدامات جهانی برای مقابله…

پایان نامه سلامت روان سالمندان

پایان نامه سلامت روان سالمندان کلمات کلیدی : پایان نامه سلامت روانی پایان نامه روانشناسی سلامت پایان نامه درباره سلامت روانی موضوع پایان نامه روانشناسی سلامت پایان نامه درباره سلامت روان سالمندان پایان نامه در مورد سلامت روان سالمندان موضوع…

مبانی نظری و پیشینه پژوهش فرهنگ سازمانی 57 صفحه

مبانی نظری و پیشینه پژوهش فرهنگ سازمانی 57 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری فرهنگ سازمانی چارچوب نظری فرهنگ سازمانی پیشینه فرهنگ سازمانی پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی پیشینه پژوهش فرهنگ سازمانی پیشینه خارجی فرهنگ سازمانی پیشینه داخلی فرهنگ سازمانی تاريخچه…

پروپوزال بهبود برقراری امنیت اطلاعات در رایانش ابری با استفاده از استاندارد saml

پروپوزال بهبود برقراری امنیت اطلاعات در رایانش ابری با استفاده از استاندارد saml کلمات کلیدی : پروپوزال رایانش ابری پروپوزال محاسبات ابری پروپوزال امنیت در رایانش ابری پروپوزال امنیت در محاسبات ابری زبان نشانه‎گذاری اثبات امنیت امنیت اطلاعات در رایانش…

پاورپوینت مدیریت تحول استراتژیک

پاورپوینت مدیریت تحول استراتژیک پاورپوینت مدیریت تحول استراتژیک اثربخشی سازمانی و نقش مدیریت تحول مدل منسجم پویای های سازمانی کاتر ماهیت تحول به عنوان یک فرآیند مراحل موجود در فرایند مدیریت تغییر مراحل موجود در فرایند تحول راهبرد يا استراتژي…

بررسی متغیرهای کلان اقتصادی با تاکید بر نرخ ارز و تورم

بررسی متغیرهای کلان اقتصادی با تاکید بر نرخ ارز و تورم رژیم‌های تعیین نرخ ارز یا انواع نظام‌های ارزی مقایسه نظام‌های نرخ ثابت ارز و نرخ شناور ارز مزاياي سيستم  چند نرخي ارز معايب سيستم چند نرخي ارز روند نرخ…

بررسی تاثیر ویژگی های فردی بر عملکرد وام گیرندگان در باز پرداخت تسهیلات دریافتی

بررسی تاثیر ویژگی های فردی بر عملکرد وام گیرندگان در باز پرداخت تسهیلات دریافتی مدیریت ریسک اعتباری عدم بازپرداخت تسهیلات بانکی تاثیر ویژگیهای فردی در باز پرداخت تسهیلات دلایل عدم بازپرداخت تسهیلات اعتباری بانک از سوی مشتریان رتبه بندی اعتباری…

ارزیابی اثرات آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند

ارزیابی اثرات آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند ارزش ویژه برند در شرکتها پایان نامه ارزش ویژه برند در شرکتها تاثیر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند پایان نامه تاثیر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند رابطه آمیخته بازاریابی با…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اثربخشی 65 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اثربخشی 65 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری اثربخشی ادبیات نظری اثربخشی چارچوب نظری اثربخشی فصل دوم پایان نامه اثربخشی دانلود مبانی نظری اثربخشی پیشینه اثربخشی پیشینه تحقیق اثربخشی پیشینه داخلی اثربخشی پیشینه خارجی اثربخشی…

پروپوزال و طرح تفصیلی بررسی نقش رضایت مشتری در روابط میان ارزش ویژه برند و وفاداری مشتری

پروپوزال و طرح تفصیلی بررسی نقش رضایت مشتری در روابط میان ارزش ویژه برند و وفاداری مشتری رضایت مشتری ارزش ویژه برند وفاداری به برند رابطه ارزش ویژه برند و رضایت مشتریان رابطه وفاداری به برند و رضایت مشتریان رابطه…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل تعالی سازمانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل تعالی سازمانی مبانی نظری مدل تعالی سازمانی پیشینه تحقیق مدل تعالی سازمانی پیشینه پژوهش مدل تعالی سازمانی پیشینه داخلی پژوهش مدل تعالی سازمانی پیشینه خارجی پژوهش مدل تعالی سازمانی مبانی نظری در مورد مدل…

پایان نامه بررسی ادبیات کودک در عراق

پایان نامه بررسی ادبیات کودک در عراق کلمات کلیدی : پایان نامه ادبیات کودک شعر کودکان در کشور عراق نمایش کودکانه در کشور عراق  پایان نامه ارشد ادبیات کودک و نوجوان ادبیات کودک در ادبیات معاصر عربی سیر تاریخی ادبیات کودک در…

پیشینه تحقیق و مبانی نظری توسعه منابع انسانی

پیشینه تحقیق و مبانی نظری توسعه منابع انسانی کلمات کلیدی : مبانی نظری آموزش و توسعه منابع انسانی مبانی نظری توسعه منابع انسانی فصل دوم پایان نامه توسعه منابع انسانی دانلود مبانی نظری توسعه منابع انسانی پیشینه تحقیق توسعه منابع…

امکان سنجی اجرای روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت در بودجه ریزی عملیاتی

امکان سنجی اجرای روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت در بودجه ریزی عملیاتی هزینه یابی بر مبنای فعالیت بودجه ریزی عملیاتی امکان‌سنجی اجرای روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت روش‌های نوین هزینه‌یابی در بودجه‌بندی عملیاتی اجرای روش هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت…

پاورپوینت تحلیل، طراحی، ارزشیابی و طبقه بندی مشاغل

پاورپوینت تحلیل، طراحی، ارزشیابی و طبقه بندی مشاغل پاورپوینت تحلیل، طراحی، ارزشیابی و طبقه بندی مشاغل تحقیق تحلیل، طراحی، ارزشیابی و طبقه بندی مشاغل تحلیل، طراحی، ارزشیابی و طبقه بندی مشاغل مولفه های شرح شغل اطلاعات مندرج در شناسنامه شغل…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های هویت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سبک های هویت کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سبک های هویت مبانی نظری سبک های هویت پیشینه تحقیق سبک های هویت پیشینه داخلی سبک های هویت پیشینه خارجی سبک های هویت پیشینه پژوهش…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *