مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری مهارت های اجتماعی
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
فصل دوم پایان نامه مهارتهای اجتماعی نابینایان
مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه داخلی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه خارجی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
ادبیات نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

مقدمه
محققان در طی سال‌های متمادی نشان داده‌اند افراد آسیب دیده بینایی در زمینه مهارت‌های اجتماعی مثل آغاز كردن یك رابطه (كف[1]، 2002، كورن و كوئینز[2]، 2002، مك گاها و فرین[3]، 2001)، دوستی و روابط اجتماعی (كلسی[4]، 2006، كف، 2004، ساكس وسیلبرمن[5]، 2000، هاره و آرو[6]، 2000)، شایستگی اجتماعی (وایت[7]، 2003، وندی[8]، 1991) و ارتباطات غیركلامی (ساكس و سیلبرمن، 2000) در مقایسه با همسالان بینای خود به طور معناداری در سطح پایینی قرار دارند بر اساس نتایج پژوهش‌ها، علت مشكلات افراد با نقایص بینایی در تعاملات اجتماعی، وجود تأخیرات رشدی در ارتباطات بیان شده است. نتایج مطالعات نشان داده است كه دانش‌آموزان با آسیب بینایی نسبت به همسالان بینایشان به میزان كمتری شروع‌كننده تعاملات اجتماعی هستند و به میزان كمتری به آن علاقه نشان می‌دهند.

 

 

در چند سال گذشته، محققان توجه مضاعفی به عملكردهای اجتماعی در افراد با ناتوانی‌های مختلف جسمی معطوف داشته‌اند (گرشام، 1981، ون هسلت و ماتسون[9]‌، 1983). افراد با نیازهای خاص از لحاظ اجتماعی منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند و بازخوردهای نامناسبی را در تعاملات بین فردی خود از محیط دریافت می‌كنند و تمایل به تعامل با همتایان بینای خود ندارند.برطبق نظر مک کاسپی (1996)، جوانان با نقایص بینایی درزمینه‌ی یادگیری خود به خودی در قلمرو اجتماع توانایی محدودی دارند. دیگرمحققان عنوان می‌کنند كه رفتارهایی مانند بی‌توجهی به علایق دیگران، الگوهای غیرمعمول زبانی وعدم ترجیح تعامل با بزرگسالان درافراد با نقص بینایی رایج است.

 

 

شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی

قبل از شروع آموزش مهارتهای اجتماعی باید این امر روشن شود كه چه مهارت‌هایی برای آموزش به كودكان و نوجوانان حائز اهمیت است. در تعیین این مهارتها باید چند نكته را مشخص كرد از جمله مرحله رشد كودك كه در سرعت بخشیدن یابه تاخیر انداختن آموزش و كسب مهارت مؤثر است. بافت فرهنگی و موقعیتی، و نیز دیدگاههای كسانی كه در محیط پیرامون فرد هستند مثل والدین، همسالان و معلمان در تعیین نوع مهارت دخیل می‌باشند، ‌گاه میان برداشت بزرگسالان از مهارتهای اجتماعی مورد نیاز كودكان و نوجوانان تفاوت بسیار به چشم می‌خورد و مهارتها بر حسب موقعیت متفاوت به نظر می‌رسند. مثلا معلمان در كلاس درس، آن دسته از رفتارهای اجتماعی را كه به آموزش مهارتهای تحصیلی كمك می‌كنند ارزشمند می‌دانند. گرشام (1984) معتقد است نتایج مهم اجتماعی تعلیم مهارتهای اجتماعی به كودكان را می‌توان شامل مواردی چون پذیرش در گروه همسالان مورد قبول بزگسالان خاص قرار گرفتن سازش با محیط تحصیلی، عمل به عقل سلیم و عدم ارتباط با دستگاه قضایی نوجوانان دانست.

 

 

ظاهراً نتایج مطلوب در انتخاب مهارت‌های اجتماعی برای آموزش به كودكان عامل مهمی در تعیین محور آموزش به شمار می‌آید، زیرا اگر مثلا هدف پذیرش كامل همسالان در مقابل موفقیت كلاسی یا روابط اصلاح شده خانه مطرح باشد، نحوه تأكید تفاوت می‌كند (كارتلج و میلبرن، 1985).ساکس و همکاران اظهار كرد كه آموزش مهارت‌های اجتماعی برای جوانان با نقص بینایی بسیار مهم است. آنها ذكر كردند كه اگر كودكان اساس مهارتهای تعاملات اجتماعی شان را در سالهای اولیه توسعه ندهند، توانایی شان برای موفقیت به عنوان یك بزرگسال هم در كار و هم در زندگی شخصیشان ممكن است تحت تأثیر قرار گیرد.

 

 

ضرورت پرورش مهارت‌های اجتماعی كودك، در بسیاری از موارد زمانی احساس می‌شود كه درافراد رفتار نامطلوب به چشم می‌خورد و علت آن نبود رفتار مطلوب در مجموعه رفتارهای فرد است، طبق نظر فوق، انتخاب رفتار مطلوب به جای رفتارهای مساله‌ساز به عوامل بسیاری بستگی دارد، كه معمولاً ارزیابی ذهنی افراد ذیربط از آن جمله است. این توانش‌ها راههای اجتماعی مناسبی برای ابراز احساس‌ها، عدم توافق‌ها و یا درخواست برای تغییر رفتار غیرمعمول دیگری فراهم می‌آورند

 

 

 

 

. شیوه‌های آوزش به نابینایان بدین قرار است:

1- تدریس آموزش[10]: در جلسات اولیه مسائل كلی مهارت‌های اجتماعی به نوجوانان آموزش داده می‌شود. این آموزش می‌تواند به صورت نوبتی [11] یا ادای ساده كلامی اجرا شود كه شامل اطلاعاتی در زمینه مهارتهای اجتماعی است. این روش مستقیم است و محتوای آن بعداً توضیح داده می‌شود.

 

 

2- الگوسازی[12]: الگو یك تكلیف بسیار مهم برای تعلیم مهارتهای اجتماعی است جنبه‌ی اساسی الگو‌سازی آنست كه ما می‌توانیم رفتارها یا مهارتها یا استراتژیهای مقابله‌یی خاصی را بدون توضیح كسل‌كننده و نامرتب نشان دهیم. برای الگو‌سازی می‌توان از نوارهای ویدیویی استفاده كرد كه درآنها شیوه‌های پاسخ به موقعیت‌ها توسط نوجوانان نمایش داده می‌شود. رهبر گروه شاید یك فرد را كه از گروه انتخاب شده است دعوت كند و از او بخواهد مهارت‌های خاصی را به نمایش بگذارد. بنابراین وقتی یك موقعیت بازی نقش در گروه مطرح شد طریقه‌ی مقابله این نقش را به دیگران نشان می‌دهد. سرانجام الگو‌سازی می‌تواند برای نشان دادن راههای غیر مؤثر برخورد با موقعیت مفید باشد. اگر اعضای گروه از یك موضوع ترس داشتند، خود درمانگر می‌تواند این نقش را بازی كند و به اعضا اجازه دهد كه عملكرد او را نقد كنند. بر اساس الگو‌سازی و بحث روی موضوع چه نباید كرد، گروه می‌تواند نقشهای گوناگون مؤثر در موقعیت‌های اجتماعی را بازی كند.

 

 

 

3- ایفای نقش[13]: ارزش ایفای نقش در طول تعلیم این است كه ایجاد موقعیت می‌كند از این رو مشابهت فراوانی با موقعیت‌های واقعی دارد بنابراین نوجوانان می‌توانند پاسخ به محرك‌هایی را كه بعداً در موقعیت واقعی برخورد می‌كنند فرا بگیرد. در این روش درمانگر كنترل زیادی در دست دارد به آن سبب كه:

الف) نوجوانان می‌توانند هر نقش را چندین مرتبه تمرین و تكرار كنند به این دلیل شكست اهمیت كمتری می‌یابد.

ب) نوجوانان می‌توانند قطعات كوچكی از زنجیره‌های مهارتها را تمرین و در آخر آنها را به هم متصل كنند.

ج) جنبه‌های گوناگون بر حسب نیازهای درمانی انتخاب می‌شوند.

د) موقعیت‌ها را می‌توان خیلی واقعی یا ساده برگزار كرد.

به طور معمول ایفای نقش به ترتیب، توسط افراد گروه اجرا می‌شود و افراد گروه راههای مؤثر و غیر مؤثری را كه در روش الگو‌سازی یاد گرفته‌اند به صورت ایفای نقش به اجرا می‌گذارند. درجلسات ایفای نقش، محدودیت زمانی وجود ندارد، بلكه گروه می‌تواند چندین مرتبه به موقعیت قبلی باز گردد و تمرین را تكرار كند، تا اینكه افراد مهارت‌های لازم را فرا بگیرند. بنابراین ایفای نقش جنبه مهمی از آموزش است كه قابلیت انعطاف زیادی دارد و می‌تواند با نیازهای فرد مناسب مطابقت كند.

 

 

4- تكنیك‌های رفتاری[14]: هر چند كه تكنیك‌های رفتاری در تعلیم مهارتها یك روش رساندن مفهوم کلام است كه می‌تواند بسیار تسریع‌كننده باشد. برای مثال وقتی فرد سعی می‌كند سر صحبت با فردی را باز كند، وقتی به طور واقعی با یك موقعیت ایفای نقش مواجه می‌شود، نمی‌تواند فكر كند كه چه بگوید در اینجا درمانگر می‌تواند به طور مستقیم جملاتی را كه لازم است به فرد یاد بدهد.

 

 

5- تكنیك شناختی[15]: یكی از مسائلی كه بیشتر نوجوانان به خاطر آن به درمانگر مراجعه می‌كنند، عدم اعتماد به نفس در ابراز وجود است جنبه‌ی اصلی درمان اضطرابها و مشكلات عملكردی است كه بر اثر عبارات منفی منسوب به خود[16] در افراد ایجاد شده‌اند (شاداب، 1373).

 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مروری چارچوب نظری و  پیشینه پژوهش مهارتهای اجتماعی نابینایان

2-5 مهارتهای اجتماعی 20
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی 20
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی 20
2-5-3 تعریف مهارت‌های اجتماعی 22
2-5-4 ویژگی‌های مهارتهای اجتماعی 24
2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25
2-5-6 طبقه‌بندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد 26
2-5-7 فرایند‌های عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی 27
2-5-7-1 مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف 28
2-5-7-2 مهارت‌های مربوط به شناخت اجتماعی 28
2-5-8 پیامد‌های مهارتهای اجتماعی 29
2-6 مهارت‌های اجتماعی نابینایان 30
2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان 30
2-6-2 ویژگی‌های و محدودیت‌های روانشناختی کودکان نابینا 31
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیند‌های تحول روانی 35
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38
2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان 43
2-6-7 اهمیت مهارت‌های افراد آسیب دیده بینایی 45
2-7 شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی 46

پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور 49
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران 51

منابع

 

بررسی فقهی و حقوقی قاعده عسر و حرج

بررسی فقهی و حقوقی قاعده عسر و حرج قاعده عسر و حرج بررسی فقهی قاعده عسر و حرج بررسی حقوقی قاعده عسر و حرج پایان نامه قاعده عسر و حرج قاعده عسر و حرج در فقه قاعده عسر و حرج…

بررسی جایگزین های نوین مجازات حبس

بررسی جایگزین های نوین مجازات حبس مجازات های جایگزین حبس مجازاتهای جایگزین حبس طبق قانون جدید مجازاتهای جایگزین حبس در قانون مجازات اسلامی مجازات های جایگزین حبس در ایران پایان نامه مجازات های جایگزین حبس اجرای مجازات های جایگزین حبس…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی هویت سازمانی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی هویت سازمانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هویت سازمانی مبانی نظری هویت سازمانی پیشینه تحقیق هویت سازمانی پیشینه داخلی هویت سازمانی پیشینه خارجی هویت سازمانی پیشینه پژوهش هویت سازمانی پیشینه نظری هویت سازمانی…

پرسشنامه استاندارد سنجش اعتماد سازمانی

پرسشنامه استاندارد سنجش اعتماد سازمانی پرسشنامه اعتماد سازمانی پرسشنامه اعتماد سازمانی رابینز پرسشنامه اعتماد سازمانی اسکات پرسشنامه اعتماد سازمانی الونن و همکاران پرسشنامه اعتماد سازمانی مایر دانلود پرسشنامه اعتماد سازمانی پرسشنامه اعتماد سازمانی رودر پرسشنامه اعتماد سازمانی آلونن و همکاران…

بازی درمانی شناختی رفتاری و مداخله در آن

بازی درمانی شناختی رفتاری و مداخله در آن کلمات کلیدی : مداخله در CBPT مروری بر شکل گیری CBPT بازی درمانی شناختی رفتاری پیشینه های نظری برای CBPT تعریف بازی درمانی شناختی-رفتاری اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بازی درمانی مبتنی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فعالیتهای ترفیع 93 صفحه کامل و جامع

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فعالیتهای ترفیع 93 صفحه کامل و جامع کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه فعالیتهای ترفیع مبانی نظری فعالیتهای ترفیع پیشینه تحقیق فعالیتهای ترفیع پیشینه داخلی فعالیتهای ترفیع پیشینه خارجی فعالیتهای ترفیع پیشینه پژوهش فعالیتهای…

پایان نامه کارشناسی رشته علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری با عنوان شیطان پرستی

پایان نامه کارشناسی رشته علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری با عنوان شیطان پرستی شیطان شیطان گرایی شیطان پرستی فرقه های شیطانی خرید پایان نامه کارشناسی رشته علوم اجتماعی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش…

بررسی نگرش ها و انواع شیوه های فرزندپروری با تشریح نظریه های آن

بررسی نگرش ها و انواع شیوه های فرزندپروری با تشریح نظریه های آن نظریه های فرزندپروری نظریه سبک های فرزندپروری نظریه های سبکهای فرزندپروری نظریه های سبک های فرزندپروری انواع سبک های فرزندپروری بامریند انواع روش های فرزندپروری انواع شیوه…

نمونه سوالات استخدام سازمان تامین اجتماعی سال ۹۶

نمونه سوالات استخدام سازمان تامین اجتماعی سال ۹۶ نمونه سوالات استخدام سازمان تامین اجتماعی سال ۹۶ رفتن به سایت اصلی شرایط عمومی استخدام۱- تابعیت جمهوری اسلامی ایران۲- اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی ایران و دین مبین اسلام یا یکی از…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اختلالات اضطرابی

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اختلالات اضطرابی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلالات اضطرابی مبانی نظری اختلالات اضطرابی پیشینه تحقیق اختلالات اضطرابی پیشینه داخلی اختلالات اضطرابی پیشینه خارجی اختلالات اضطرابی پیشینه پژوهش اختلالات اضطرابی پیشینه نظری…

روند جهانی ‌شدن حقوق كیفری و تأثیر آن بر حقوق ایران

روند جهانی ‌شدن حقوق كیفری و تأثیر آن بر حقوق ایران حقوق فراملی حقوق بین‌الملل جرائم بین‌المللی دیوان بین‌المللی كیفری جهانی‌شدن حقوق كیفری دانلود پایان نامه رشته حقوق روند جهانی ‌شدن حقوق كیفری و تأثیر آن بر حقوق ایران دانلود…

تحول اندیشه های کیفری از نظر مکاتب حقوق جزای عمومی

تحول اندیشه های کیفری از نظر مکاتب حقوق جزای عمومی علل ارتکاب جرم اندیشه های کیفری چگونگی سیاست کیفری مکاتب حقوق جزای عمومی دانلود مقاله تحول اندیشه های کیفری از نظر مکاتب حقوق جزای عمومی سیستم همکاری در فروش فایل…

پاورپوینت موضوع رفتار سازمانی ( فصل اول کتاب مدیریت رفتار سازمانی تألیف دکتر زهرا برومند)

پاورپوینت موضوع رفتار سازمانی ( فصل اول کتاب مدیریت رفتار سازمانی تألیف دکتر زهرا برومند) کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل اول کتاب مدیریت رفتار سازمانی دکتر زهرا برومند با عنوان موضوع رفتار سازمانی فصل اول کتاب مدیریت رفتار سازمانی دکتر…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شاخص توسعه انسانی 34 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شاخص توسعه انسانی 34 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه شاخص توسعه انسانی مبانی نظری شاخص توسعه انسانی پیشینه تحقیق شاخص توسعه انسانی پیشینه داخلی شاخص توسعه انسانی پیشینه خارجی شاخص توسعه انسانی…

سبکهای رهبری توانمندساز مدیریت دانش

سبکهای رهبری توانمندساز مدیریت دانش مدیریت دانش سبکهای رهبری توانمندساز رابطه‌ی بین سبکهای رهبری اصلی اثربخشی اقدامات مدیریت دانش افزایش اثربخشی اقدامات مدیریت دانش سبکهای رهبری توانمندساز مدیریت دانش مقاله مدیریت دانش مقاله سبکهای رهبری توانمندساز مدیریت دانش رفتن به…

ابعاد تعهد زناشویی و بررسی مدلها و نظریه های آن

ابعاد تعهد زناشویی و بررسی مدلها و نظریه های آن تعهد زناشویی تحقیق تعهد زناشویی ابعاد تعهد زناشویی دانلود تحقیق تعهد زناشویی بررسی مدلهای تعهد زناشویی بررسی نظریه های تعهد زناشویی پایان نامه تعهد زناشویی رفتن به سایت اصلی دانلود…

دانلود پرسشنامه استاندارد کمرویی سموعی فرم کوتاه 20 سوالی

دانلود پرسشنامه استاندارد کمرویی سموعی فرم کوتاه 20 سوالی پرسشنامه کمرویی دانلود پرسشنامه کمرویی پرسشنامه کمرویی کودکان پرسشنامه کمرویی سموعی دانلود پرسشنامه کمرویی سموعی پرسشنامه استاندارد کمرویی سموعی رفتن به سایت اصلی معرفی پرسشنامه کمرویی سموعی: چارچوب پرسشنامه کمرویی توسط…

تشریح کامل فرآیند تولید و روشهای آزمون ماءالشعیر با تاکید بر استانداردهای ایران

تشریح کامل فرآیند تولید و روشهای آزمون ماءالشعیر با تاکید بر استانداردهای ایران دانلود پروژه نوشیدنی های گازدار دانلود پروژه نوشیدنی های غیر الکلی گازدار دانلود پروژه نوشیدنی های ماء الشعیر نوشیدنی های غیر الکلی گازدار و ماء الشعیر تشریح…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برون سپاری 2

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برون سپاری 2 مبانی نظری برون سپاری ادبیات نظری برون سپاری چارچوب نظری برون سپاری فصل دوم پایان نامه برون سپاری دانلود مبانی نظری برون سپاری پیشینه برون سپاری پیشینه تحقیق برون سپاری پیشینه داخلی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی منابع انسانی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژی منابع انسانی مبانی نظری استراتژیک منابع انسانی ادبیات و مبانی نظری استراتژیک منابع انسانی پیشینه تحقیق استراتژیک منابع انسانی مبانی نظری و پیشینه تحقیق استراتژیک منابع انسانی دانلود مبانی نظری استراتژیک منابع انسانی مبانی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اوقات فراغت معلمین

مبانی نظری و پیشینه تحقیق اوقات فراغت معلمین کلمات کلیدی : مبانی نظری اوقات فراغت معلمین دانلود مبانی نظری اوقات فراغت معلمین پیشینه تحقیق اوقات فراغت معلمین دانلود پیشینه تحقیق اوقات فراغت معلمین پیشینه داخلی اوقات فراغت معلمین پیشینه خارجی…

مبانی نظری بررسی فقهی و حقوقی تجدید اعتبار کیفری

مبانی نظری بررسی فقهی و حقوقی تجدید اعتبار کیفری آثار تجدید اعتبار تجدید اعتبار کیفری احكام‌ و مقررات‌ تجدید اعتبار کیفری مرور زمان‌ كیفری‌ در حقوق ایران‌ مرور زمان در قانون آیین دادرسی کیفری دانلود فصل دوم پایان نامه حقوق…

پاورپوینت طراحی موتور الکتریکی جریان مستقیم ساده

پاورپوینت طراحی موتور الکتریکی جریان مستقیم ساده پاورپوینت طراحی موتور الکتریکی جریان مستقیم ساده طراحی موتور الکتریکی جریان مستقیم ساده تحقیق طراحی موتور الکتریکی جریان مستقیم ساده نحوه ی ساخت گام به گام موتور DC نحوه ی محاسبه ی نوع…

سوالات آزمون احراز صلاحیت مشاوران فناوری و اطلاعات-رشته سخت افزار

سوالات آزمون احراز صلاحیت مشاوران فناوری و اطلاعات-رشته سخت افزار کلمات کلیدی : سوالات آزمون احراز صلاحیت مشاوران فناوری و اطلاعات رشته سخت افزار سوالات آزمون احراز صلاحیت مشاوران فناوری و اطلاعات رشته مدیریت سوالات آزمون احراز صلاحیت مشاوران فناوری…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شیوه های فرزندپروری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شیوه های فرزندپروری مبانی نظری شیوه های فرزندپروری دانلود مبانی نظری شیوه های فرزندپروری پیشینه تحقیق شیوه های فرزندپروری ادبیات نظری شیوه های فرزندپروری فصل دوم پایان نامه شیوه های فرزندپروری مبانی نظری و پیشینه…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *